In het vorige blog uit deze reeks over jouw bedrijfsfundamenten schreef ik over marketing vanuit je hart en dat je er dan zelfs nog plezier in kunt gaan krijgen. Eigenlijk is dat in mijn ogen ‘intuïtieve marketing”. “Nou, dat is mooi”, hoor ik je denken, “dan doe ik dat gewoon en zijn we er nu wel, toch?”.
Nou nee, eigenlijk begint het hier pas! Jij bent je bedrijf gestart omdat je voelde dat je met jouw visie en kennis iets bij te dragen hebt aan de wereld. En inmiddels voel je dat het groter mag, dat jouw boodschap groter de wereld in mag, je wilt nog meer mensen kunnen inspireren en helpen omdat dat jouw zielsmissie is.
En om dat doel met meer gemak te bereiken, heb je een plan nodig, een strategie!
“Vision without Action is merely a dream.
Action without Vision just passes the time.
Vision combined with Action can change the world.”
– Joel Barker
Een strategie kan je helpen omdat je:
- niet alle kanten op schiet, maar weet welke acties bijdragen aan jouw doelen;
- een concreet doel hebt om naartoe te werken en om bij te houden of je op de goede weg zit;
- keuzes kunt maken in de acties die je doet, je hoeft niet alles te doen!;
- met meer gemak kunt werken omdat je weet wat je te doen staat;
- vanuit de ideeënfase naar de planfase gaat: je gaat het concreet maken!
Bedrijfsfundamenten zijn je basis
De bedrijfsfundamenten die ik in de vorige blogs heb behandeld, zijn belangrijk als basis voor je strategie. Hiermee heb je de richting bepaald van binnenuit.
In je strategie beschrijf je welke concrete doelen je wilt bereiken en op welke manier. Het beschrijft de acties die je gaat ondernemen naar buiten toe om:
- meer volgers/potentiele klanten te bereiken;
- een diepere verbinding te realiseren met je potentiele klanten;
- jouw aanbod te verkopen.
Strategie op 1 A4
Dit klinkt misschien ingewikkelder dan je denkt, maar je hoeft het niet groter te maken dan nodig is. Doe het op een manier die goed voelt voor jou, maar daag jezelf wel uit om eens buiten je comfortzone te stappen. Ga het aan om een plan te maken en ermee te gaan werken. Zodat je kunt bijhouden waar je op de juiste koers zit, waar je moet bijsturen of andere acties mag ondernemen. Het kan al op 1 a4-tje, dus zet die eerste stap!
Beschrijf op dit a4:
- Jouw droomdoelen.
- Jouw concrete doelen: omzet, aantal klanten, aantal volgers.
- Met welk aanbod je de financiële wilt behalen. Tel hierbij echt uit hoeveel van elke dienst je moet verkopen om je doelen te behalen.
- Via welke kanalen je contact gaat leggen met je potentiële klanten. Dit is je marketing. En dit is meer dan alleen de social media kanalen! Denk ook aan nieuwsbrieven, webinars, video’s, podcasts, etc.
- Hoe vaak en met welke acties je contact gaat leggen met je potentiële klanten.
- Hoe je jouw aanbod gaat verkopen. Dit is je salesaanpak.
Werk in uitvoering
Wat ook nog een belangrijk onderdeel van je strategie is, is het finetunen ervan. Niet alles is meteen een succes, dat hoeft ook niet. Een kleine aanpassingen in je strategie kan al het verschil maken. Hierin zit ook de kracht van je strategie: ondanks de teleurstelling dat iets niet werkt, doorgaan vanuit vertrouwen en uitvogelen welke aanpassing nodig is om jouw doelen wel te halen.
Plan nu je gratis kennismakingsgesprek
Wil jij ook aan de slag met jouw strategie en de andere fundamenten van jouw bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek met mij in. Dan kijk ik met je mee welk fundament als eerste jouw aandacht nodig heeft.
0 reacties