Als ondernemer moet je van vele markten thuis zijn. Veel ondernemers beginnen een bedrijf vanuit een passie of een hoger doel en denken er niet meteen aan wat er allemaal bij komt kijken. En toch zijn dit allemaal taken die erbij horen en deel uitmaken van jouw bedrijf.

De afdelingen in jouw bedrijf

Voordat ik mijn bedrijf begon, werkte ik op de Technische Universiteit Eindhoven. Een grote organisatie met een heleboel afdelingen die allemaal ten dienste staan van het onderwijs dat aan deze universiteit gegeven wordt: financiën, beveiliging, ict, personeelszaken, communicatie, facilitaire zaken, studentenzaken en ga zo maar door.

Heb je er al eens bij stilgestaan dat jouw bedrijf ook al die afdelingen heeft?

En dat die allemaal kunnen bijdragen aan jouw hoger doel?

Ik ben benieuwd:

  • Heb jij de afdelingen in jouw bedrijf in kaart?
  • Hoe staan de afdelingen van jouw bedrijf ervoor?
  • Zijn deze ondersteunend aan jou of heb je vaker het gevoel dat jij ten dienste staat van hen?

Onrust

Wat ik merk bij mijn klanten, (ja, soms ook bij mezelf want ik ben tenslotte ook ondernemer), is dat al die afdelingstaken veel onrust kunnen veroorzaken en veel tijd van je vragen. Het gevoel dat er altijd nog iets moet gebeuren en het gebrek aan inzicht geven een onrustig gevoel want je wilt het gevoel hebben dat je dingen onder controle hebt. En dat blijft sluimeren op de achtergrond.

Zolang alles loopt en jij keihard werkt, wat uurtjes in de avond of je weekend extra erin steekt en incidenteel hulp inschakelt, kun je het misschien nog net bolwerken.

Maar dat is wat wil? Of wil je in je vrije tijd ook écht vrij zijn?

Kansen pakken

Zeker als je dan op het punt komt dat je voelt dat er mogelijkheden zijn om te groeien met je bedrijf, moet er iets veranderen als jij de weekenden nog aan het werken bent. Want al die mogelijkheden kun je op deze manier niet benutten. Je moet dus serieus gaan kijken hoe je bedrijf ervoor staat en wat je allemaal moet regelen om die kansen daadwerkelijk te kunnen pakken zonder nog meer uren te werken.

Tijd om met een frisse blik naar jouw bedrijf te kijken.

  • Wat werkt nog goed en wat kan beter?
  • Hoe kun je meer structuur aanbrengen?
  • Processen vastleggen en automatiseren?

Zodat je de extra uren in de avond of het weekend niet meer hoeft te pakken!

Hierbij is het belangrijk om onder andere je nieuwe ideeën als uitgangspunt te nemen:

Wat wil je aanbieden en wat is daarvoor nodig?

  • Wil je bijvoorbeeld online trainingen gaan geven, dan heb je een online leeromgeving nodig, met een betaalsysteem en een mailprogramma eraan gekoppeld.
  • Of wil je misschien je expertstatus gaan opbouwen met een podcast? Dan moet je daar alles voor gaan regelen, zoals onder andere: tijd inplannen, onderwerpen bepalen, podcast opnemen, editen, plaatsen en promoten.

 

Een sterke basis waarop je kunt bouwen

Kijk hoe jij jouw bedrijf het beste kunt inrichten zodat het ondersteunend is aan jou en je een sterke basis voelt waarop je verder kunt bouwen. Zodat je met vertrouwen bijvoorbeeld dat E-book kunt promoten, omdat je weet dat mensen het na aanvragen netjes in hun mailbox krijgen. En dat er een funnel klaar staat, zodat ze na het E-book nog een paar mails met jouw waardevolle informatie en tips krijgen en jij een band met hen op kunt bouwen.

 

Tijd voor actie

Herken je dit? Zie je dat je stappen vooruit wil maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken?

Als je het al druk hebt, worden die nieuwe ideeën al snel overweldigend. Ook omdat jij geen expert bent op al die vakgebieden. En al weet je er genoeg vanaf, wil je je daar dan wel mee bezighouden?

Plan dan met mij een gratis Steengoed Groei Gesprek in zodat we samen focus kunnen aanbrengen in jouw ideeën.  Na dit gesprek heb jij de eerste 3 stappen in kaart die jij kunt gaan zetten.