Jouw etalage

Dit is het derde blog over het leggen van jouw bedrijfsfundament als intuïtief onderneemster. Vandaag ga ik in op jouw aanbod. Ook hier geldt namelijk: hoe duidelijker jij keuzes maakt, hoe makkelijker jouw klanten naar je toe komen.
Hoe versus resultaat
Vaak zijn we geneigd om in onze communicatie vooral te praten over hoe we onze klant helpen. Ergens is het ook logisch: je hebt cursussen gedaan en opleidingen gevolgd. En al die kennis is waardevol voor je klanten en deel je graag met ze!
Maar voor jouw klant is het niet als eerste belangrijk om te weten hoe jij haar gaat helpen. Wat zij wil horen is dat jij haar begrijpt en een oplossing hebt voor haar probleem. Zij wil een bepaald resultaat bereiken en wil weten of jij haar daarbij kunt helpen. Ze wil horen dat jij haar kunt helpen om haar verlangen waar te maken.
Jouw unieke verhaal
Natuurlijk kun jij niet iedereen helpen, zoals we in het vorige blog al geconstateerd hebben. Maar voor de juiste klanten is het ook belangrijk dat jij ze laat voelen dat hun probleem wordt opgelost als ze met jou in zee gaan.
Daarom vertel je vooral over de symptomen die zij ervaren, dat jij deze zelf ook hebt ervaren (of een van je klanten), hoe je hiermee bent omgegaan en hoe jouw leven er nu uitziet. En dat zij zich ook zo kunnen voelen als bij jou geweest zijn. Schets het beeld heel levendig zodat ze de waarde gaan voelen van jouw aanbod.
Jouw etalage
Stel je bent hsp coach. De reden dat klanten bij jou komen kan dan zijn dat ze niet lekker in hun vel zitten en last hebben van stress en vermoeidheid. Door over deze onderwerpen te praten in je communicatie, ziet je potentiële klant dat jij haar snapt, je weet waar zij mee zit.
Vervolgens vertel je hoe ze zich kan voelen als ze bij jou geweest is: ontspannen, helder en rustig. Dat wekt een verlangen bij haar op: dit is wat ze wil!

Daarna komt pas de manier waarop je dit gaat doen aan bod: de combinatie van methodes die jij gebruikt, jouw unieke werkwijze. Je zet het resultaat van jouw werkwijze dus in de etalage, daar geef je de meeste aandacht aan. En daar omheen deel je jouw kennis en informatie over manieren waarop je dat doet.
Profileer jezelf als expert
Stel je voor dat je door de stad loopt, op zoek naar nieuwe schoenen, gewoon een paar makkelijke schoenen, gympen ofzo. Bij welke winkel ga je naar binnen:
- De winkel met een overvolle etalage waarin allerlei soorten schoenen staan en waar je na lang zoeken ook een paar sneakers ziet staan?
- De winkel met een rustige etalage met in de spotlight net het soort sneaker waar je naar op zoek was?
Het heeft weinig zin om een hele volle etalage te hebben. Dan weet een klant niet meer wat ze moet kiezen en is de kans dat ze afhaakt groot. Maak dus een keuze in wat jij naar buiten wilt brengen als jouw expertise! Datgene wat jij met het meeste plezier én gemak doet voor je klanten, jouw zone of genius. Zet dat in de spotlight!
Dit wil niet zeggen dat je geen andere producten meer verkoopt, maar het is wel het product in de etalage dat je het liefste verkoopt en dat de aandacht trekt van jouw klanten. Datgene waarvan je wilt dat mensen zeggen: “Dan moet je bij haar zijn, zij is daar echt een expert in!”.
Plan nu je gratis Doorbraak Sessie
Wil jij ook aan de slag met het fundament van jouw bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Plan dan een gratis Doorbraak Sessie met mij in. Dan kijk ik met je mee welk fundament als eerste jouw aandacht nodig heeft.
Meteen verder lezen?
Ben jij nieuwsgierig naar alle blogs uit deze reeks? Laat je gegevens achter in onderstaand formulier en ik stuur je direct een link naar de rest van de blogs, zodat jij meteen alles kunt lezen over de fundamenten van jouw bedrijf!